بورسیه تحصیلی

معرفی بورسیه های تحصیلی

بورسیه تحصیلی

معرفی بورسیه های تحصیلی

معرفی بورسیه های تحصیلی

  • ۰
  • ۰

نمره GPA چیست

نمره GPA چیست و تبدیل نمره و معدل به GPA چگونه صورت می گیرد؟

GPA یا همان Grade Point Average، یک شیوه نمره دهی معتبر و متحدالشکل در سراسر جهان است که در بازۀ 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای برای ارزش‌یابی تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف (از جمله آمریکا، آلمان و کانادا) می باشد. تمامی دانشجویانی که برای اخذ پذیرش اقدام می کنند، باید این نمره در کارنامه خود به همراه داشته باشند.

همانطور که می دانید مبنای نمرات داده شده به دانشجویان در طول تحصیل در کشورمان از 0 تا 20 بوده و هر دانشجویی که می خواهد از نمره GPA خود با خبر شود، باید از طریق شیوه های استاندارد و معینی که در ادامه توضیح داده ایم (مطابقه با دو نظام نمره دهی در آلمان و آمریکا)، این تبدیل نمره را انجام دهد.

1- فرمول محاسبه GPA نمرات در آلمان:

نمره GPA در سیستم آموزشی آلمان از طریق این فرمول به دست می آید:                          A = 3 * [ ( x – y ) / ( x – z ) ] + 1

  • نمره معادل در سیستم آلمانی: A
  • بیشترین نمره قابل کسب: X
  • نمره و یا معدل متقاضی: Y
  • کمترین نمره که منجر به پاس کردن یک درس میشود : Z

مثال اول: فرض کنید در درس الف در مقطع کارشناسی نمره 15 را به دست آورده اید و قصد دارید نمره GPA همین درس را به دست آورید. با عددگذاری در فرمول فوق عدد 2.5 به دست می آید.

مثال دوم: فرض کنید در درس ب در مقطع کارشناسی نمره 19 را به دست آورده اید و قصد دارید نمره GPA همین درس را به دست آورید. با عددگذاری در فرمول فوق عدد 1.3 به دست می آید.

و به همین ترتیب می توانید با جای گذاری نمره کسب شده در هر درس و معدل کل خود، اعداد معادل را در نظام GPA به دست آورید.

نکته بسیار مهم:
در سیستم آموزشی آلمان برحسب شیوه GPA، نمرات از پائین به بالا احتساب می شوند!! به این معنی که هرچه نمره در GPA کمتر باشد، ارزش بیشتری دارد؛ یعنی نمره 20 معادل نمره 1 در GPA سیستم آلمانی و نمره 10 معادل نمره 4 در GPA سیستم آلمانی به حساب می آید.

  • ۹۸/۰۵/۱۸
  • milad ja

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی